فهرست مطالب

گفتگو‌ با دکتر عطیه هاشمیان و دکتر کیانا شکفته از اعضای انجمن زیست مواد دندانی ایران با گروه رسانه‌ای دندانه در مورد تولید مواد دندانی در ایران

کبالت، تحقق آرزوهای دو دندان‌پزشک جوان ایرانی دکتر پرهام پدرام| این روزها کبالت برای دندان‌پزشکان ایرانی فقط یادآور یک عنصر

ادامه مطلب »

ارسال به

گفتگو‌ با دکتر عطیه هاشمیان و دکتر کیانا شکفته از اعضای انجمن زیست مواد دندانی ایران با گروه رسانه‌ای دندانه در مورد تولید مواد دندانی در ایران

کبالت، تحقق آرزوهای دو دندان‌پزشک جوان ایرانی

دکتر پرهام پدرام| این روزها کبالت برای دندان‌پزشکان ایرانی فقط یادآور یک عنصر از جدول مندلیوف نیست؛ بلکه نام یک برند نوپا در زمینه مواد دندان‌پزشکی است که در همین مدت کوتاه که از تاسیس و ورود محصولاتش به بازار گذشته توانسته مورد توجه دندان‌پزشکان قرار گیرد و اعتماد آنها را جلب کند. پشت سر برند کبالت دو متخصص جوان زیست مواد دندانی ایستاده‌اند؛ دکتر عطیه هاشمیان و کیانا شکفته که توانسته‌اند با تلاش و پیگیری‌های زیاد و تاسیس یک شرکت دانش‌بنیانی پیوند دهنده دانشگاه و صنعت باشند؛ اتفاقی که معمولا در کشور ما کمتر اتفاق می‌افتد.
ویژگی منحصر به فرد محصولات کبالت جدا از کیفیت ساخت و بسته‌بندی که آن را هم عرض محصولات مشابه برندهای معتبر خارجی قرار داده است، آن است که این محصولات توسط دندان‌پزشکان و با درک خلاءهای موجود در بازار محصولات دندان‌پزشکی و شناخت نیازها و شرایط درمان بالینی دندان‌پزشکی فرموله و تولید شده است و به همین دلیل نزدیک‌ترین قرابت را با ایده‌آل‌ها و خواسته‌های دندان‌پزشکان دارد.
بازتاب‌های مثبت برند کبالت بهانه‌ای شد تا ما با دکتر عطیه هاشمیان و کیانا شکفته هم‌کلام شویم تا از داستان کبالت بشنویم و مسیری که این دو پژوهشگر جوان برای تحقق رویاشان پیموده‌اند و چشم‌اندازی که پیش روی خود می‌بینند. با ما همراه باشید.

– لطفا خودتان را معرفی کنید و از کبالت بیشتر برایمان بگویید.
ما دکتر عطیه هاشمیان، فارغ التحصیل دکترای تخصصی زیست مواد دندانی و دکتر کیانا شکفته، رزیدنت سال آخر زیست مواد دندانی از دانشگاه تهران، هستیم. کبالت هم نامی هست که برای برند محصولاتمون انتخاب کردیم و احتمالا شروع تحقق رویاهامون.

– از چه زمانی فکر تولید در ذهنتان شکل گرفت؟ و از چه زمانی برای تاسیس شرکت اقدام کردید؟
فکر تولید از سال های اول ورود به رشته زیست مواد دندانی، با ورود به این رشته و آشنا شدن با محصولات موجود در بازار و خلاهای موجود در کیفیت و یا عدم وجود مواد دندانی پیشرفته شکل گرفت که این خلاها به نظرمون میتونست توسط ما که دندان پزشک بودیم و حالا وارد این رشته شده بودیم جبران بشه. شروع کار تحقیقاتی ما به سه سال گذشته برمی‌گرده و از سال ۹۹ با تاسیس شرکت به صورت رسمی وارد این حیطه شدیم.

– این که اسم کبالت را انتخاب کردید علت خاصی داشته؟
انتخاب برند جز اولین اقدامات برای شروع این مسیر هست و شرایط ویژه‌ای مثل تکراری نبودن، مرتبط بودن با محصول و… داره، کبالت همون‌طور که می‌دونید نام یه عنصر شیمیایی است که رنگ آبی زیبایی دارد که رنگ سازمانی شرکت و محصولات ماست. همچنین عدد اتمی کبالت برابر ۲۷ است که خب مساوی سن یکی از ما در شروع این راه بود.

– قبل از راه‌اندازی شرکت مشغول به چه کاری بودید؟
ما هردو دندانپزشک هستیم و قبل از شروع این کار، بیشتر وقتمان به کار کلینیکی اختصاص داشت و البته من (کیانا) کمی هم به تولید پادکست در زمینه مواد دندانی با نام «مارتنزیت» می‌پرداختم.

– فکر می‌کنید رشته تحصیلیتون کمکی به شما در این مسیر کرده؟
قطعا بله. رشته تحصیلی ما (زیست مواد دندانی) در واقع پل ارتباطی بین علم دندان‌پزشکی و علم مواد و شیمی است. دندان پزشک بودن به ما کمک میکند نیاز دندانپزشک ها را بهتر بشناسیم و علم مواد کمک میکند تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن این نیازها را برطرف کنیم و کیفیت را بهبود ببخشیم. همچنین از آنجا که ما هر دو در دوره دبیرستان به واسطه المپیاد شیمی و تدریس شیمی مطالعات گسترده در زمینه شیمی داشتیم این ارتباط به نظرمان بهتر هم شکل گرفته است.

– در حال حاضر چه محصولاتی تولید کردید؟
محصولات ما تا امروز شامل دای آشکارساز پوسیدگی، خمیر کلسیم هیدروکساید حاوی یدوفرم با اسم فیلپکس، خمیر کلسیم هیدروکساید رادیواپک، ژل بلیچینگ خانگی، محلول شستشو دهنده و کرم آماده‌سازی کانال دارای ای‌دی‌تی‌ای، محلول و ژل ضد حساسیت، اسید اچ، اسید اچ پرسلن و ژل فلوراید اسیدی است. البته همین جا باید این رو عنوان کنم که تیم تحقیق و توسعه شرکت مستمر در حال فرمولاسیون محصولات جدید و انجام تست‌های عملکردی هست که این نوید را به ما می‌دهد که بتوانیم در هر فصل تعدادی محصول جدید به بازار عرضه کنیم.

– مشخصه اصلی شرکت شما چیست و چه تفاوتی با بقیه شرکت‌ها دارد؟
(هر دو با هم میخندند) اگر بخوایم توی یه جمله عنوان کنم شرکت ما یه مجموعه تازه تاسیس است که توسط متخصصین مواد دندانی و در مرکز رشد زیست مواد دندانی ایجاد شده و امیدوارم در کنار بهبود کیفیت محصولاتی که پیش از این در ایران تولید می‌شده‌اند، به سمت تولید محصولات با تکنولوژی بالاتر و نوآورانه بریم که این مهم نیازمند حمایت دندانپزشکان از علم و دانش روز جوانان است. این جا این نکته رو باید اضافه کنم که «فرتاک اندیشه برنا» (اسم شرکت) به این معنی است که آینده از آن اندیشه جوانان است…

– به نظر شما چالش‌های تولید در ایران چیست؟ فکر می کنید چه موضوعی گاها باعث کیفیت پایین‌تر محصولات تولید داخل نسبت به مشابه خارجی میشه؟
(این دفعه هر دو بهم نگاه می‌کنند، لبخند می‌زنند و زیر لب می‌گویند دلمون خونه!) عطیه ادامه می‌دهد: توی ایران متاسفانه پیدا کردن مواد اولیه با کیفیت و با تامین کننده ثابت بسیار سخت هست. نوسانات ارز و قوانین متغیر، به شدت روی موجودی مواد اولیه وارداتی در بازار تاثیر می گذارد و متاسفانه با یک اسم برند یکسان چندین نوع کیفیت ماده پیدا می شود، از این جهت وقت زیادی از تولید کننده‌ای که کیفیت مواد اولیه برایش اهمیت داره، صرف پیدا کردن مواد اولیه با کیفیت می شود؛ تازه اگه پیدا بشه…
کیانا اضافه می‌کند: استانداردهای پایین و خطاهای حتی کوچک انسانی توی کشور ما زیاد است. این خطاها در قسمت‌های مختلف تولید روی هم انباشته می‌شوند و گاها منجر به تولید محصول نهایی با کیفیت پایین‌تر از نمونه مشابه می‌شود. از طرفی دستگاه های موجود در ایران معمولا مناسب تولید مواد دندانی نیست تا جایی که مجبور هستیم برای هر دستگاه چندین ماه زمان بگذاریم تا متناسب کاربری خود بهینه اش کنیم که این محدودیت‌ها در مورد تولید مواد غذایی و دارو کم‌تر دیده می‌شود.

– آینده تولیدی شرکت را تا کجا میبینید؟ آیا ممکن است اقدام به تولید محصولات پیچیده‌تر مثل کامپوزیت کنید؟
ما امیدواریم بتونیم در مسیر تولید محصولات با کیفیت و نوآورانه به شکلی پیش برویم تا اعتماد دندانپزشکان را جلب کرده و سبد محصولاتمان را بزرگتر کنیم. همزمان گروه تحقیق و توسعه در شرکت راه اندازی کردیم که محصولاتمون را در مطالعات مختلف بررسی کنند و امید داریم با چاپ این مقالات به یکی از چالش‌های دیگر محصولات وطنی که کم بودن دیتای مطالعاتی است تا حدی فائق بشیم. اما در مورد محصولات پیچیده‌تر، لازمه تولید هر ماده‌ای نیاز بازار و داشتن هزینه- فایده مثبت تولید در کشور هست. در مورد کامپوزیت به صورت ویژه به نظر ما در این مقطع زمانی تولید منطقی‌ نیست اما در آینده شاید.

– برای کسانی که می‌خواهند کسب و کار مشابه داشته باشند توصیه‌ای دارید؟
بررسی علاقه و توانایی های فردی در این مسیر بسیار مهم هست. مسیر تولید یک مسیر سخت ولی برای کسی که علاقه مند است به غایت شیرین است. توصیه می‌کنم حتما قبل از شروع با مسیر و سختی هاش آشنا بشن و درصورتی که همچنان علاقه به این مسیر دارن، براشون از صمیم قلب آرزوی موفقیت داریم.